Käytä Kela puhelinnumero tai muut Kela yhteystiedot löytääkseen ratkaisun

Kela takaa sosiaaliturvaa kaikille suomalaisille

Kela, Suomen sosiaalivakuutuslaitos, tarjoaa sosiaaliturvan Suomessa asukkaille ja monille ulkomailla eläville suomalaisille heidän elämänsä eri vaiheissa. Kela perustettiin 16. joulukuuta 1937. Kela oli alussa perin nimensä mukaisesti suomalainen eläkelaitos, jonka ainoana vastuuna oli maksaa kansaneläkkeitä. Sen jälkeen Kelan toimintaa on laajennettu, monipuolistettu ja uudistettu. Eläkevakuutuslaitoksesta Kela on kehittynyt laitokseksi, joka tarjoaa kaikille sosiaaliturvan. Kela on nyt sosiaalisen suojelun toimittaja.

Kela on sitoutunut tarjoamaan erinomaista asiakaspalvelua. Joka vuosi sen asiakkaat tarkistavat Kela yhteystiedot ja tekevät noin 2 miljoonaa käyntiä asiakaspalvelun tiloihin ja ottavat yhteyttä 1,6 miljoonaa kerta Kela puhelinnumeroon.

Kela toimii parlamentin valvonnassa. Kelan hallintoa ja toimintaa valvoo 12 parlamentin nimeämää toimihenkilöä ja hallintoneuvoston valitsemaa 8 tilintarkastajaa. Kelan toimintaa hallinnoi ja kehittää hallitus, jolla on 10 jäsentä.

Millaiset tuet Kela tarjoaa asiakkaille?

Kela turvaa tuloja ja edistää väestön terveyttä ja tukee yksittäisten kansalaisten kykyä huolehtia itsestään.

Kela puhelinpalvelu henkilöasiakkaille on yleisin tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun

Kela asiakaspalvelu  puhelimitse tarjoaa palveluja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Asiakaspalvelunumerot on järjestetty asiakkaan yhteyden ja elämäntilanteen mukaan. Kela puhelinnumerot henkilöasiakkaille ovat saatavilla arkisin 9-16:

Mitkä muut Kela yhteystiedot voidaan käyttää?

Kela haluaa tarjota palveluja, jotka ovat helppokäyttöisiä, lähellä asiakkaista ja saatavilla monin eri tavoin. Palvelun tarjoaminen asiakkaiden lähellä tarkoittaa vaihtoehtoisia tapoja ottaa yhteyttä Kelaan ja laaja palveluverkko. Kelan yhteydenotto kotona tai työssä on myöskin vaihtoehto. Kela puhelinpalvelu ei siis ole ainoa tapaa saada apua asiakaspalvelusta:

Ovatko Kela palvelunumerot työnantajille samat, kun henkilöasiakkaille?

Kun asiakkaat ottavat yhteyttä  Kelaan, he voivat valita tapa, joka sopii parhaiten heidän tilanteisiin. Kelan palvelut ovat saatavilla verkossa, puhelimitse ja paikallisesti asiakaspalvelupisteiden kautta. Työnantaja asiakkaat voivat ottaa yhteyttä Kelaan neljällä eri tavalla: työnantajien asiointipalvelu, Kela chatissa, työnantajalinja ja työterveyshuollon korvausneuvonta.

  1. Kela puhelin palvelee arkisin klo 9–16 numerossa 020 692 241;
  2. Työterveyshuollon korvauksiin liittyviin kysymyksiin työnantajat saavat vastauksia alueellisista korvaushakemusten käsittelypaikoista kela.fi/yhteystiedot-tyoterveyshuolto
  3. Kelan kansainvälisten asioiden keskus palvelee numerossa 0206340200;
  4. Työnantajien chatti palvelee arkisin kello 9-15. Siinä voi saada tietoja yleisistä aiheista, mutta yksittäisiin asioihin parempaa soittaa puhelimitse tai käydä palvelupisteellä;
  5. Työterveyshuollon linjauskysymykset saa kysyä numerossa 02063411. Jos on tarve käsitellä hakemuksia, sitä voi tehdä käsittelypaikoissa. Niiden yhteystiedot löydetään kela.fi/yhteystiedot-tyoterveyshuolto.

Ota yhteyttä Kela asiakaspalveluun myös sosiaalisessa mediassa

Kelaan on monta tapaa ottaa yhteyttä ja yksi niistä on sosiaaliset mediat. Kelan sivulla on helppoa sekä saada ammattimaita apua että tietää enemmän palveluista ja erilaisista ehdotuksista, saada mielenkiintoisia vinkkejä ja monta muuta.  Seura Kela:

Kenelle Kela puhelinpalvelu parhaiten sopii?

Puhelinasiakaspalvelu on suosituin tapa ottaa yhteyttä Kelaan. Se on helppoa ja nopea ja sopii sille asiakkaille, joilla ei ole tietokonetta tai jotka eivät tottuneet asioida internetissä. Kun suuri osa Kelan asiakkaista on eläkeläiset ja heille voi olla vaikea matkustaa pitkään, puhelinsoitto on paras vaihtoehto. Lisäksi puhelimella voidaan ratkaista kaikki ongelmat, hakemuksen täydentämisestä muutoksen ilmoittamiseen.

Kela asiointipalvelu verkossa auttaa asiakkaita saada tuloksen nopeammin

Yhä useammin on mahdollista käsitellä Kelaan liittyviä asioita verkossa, kun se sopii parhaiten asiakkaalle. Asiakkaat voivat käyttää laskimia arvioimaan, onko heillä oikeus etuihin ja mikä etuuden määrä olisi.Online-asiakaspalvelun kautta on mahdollista:

Palvelun käyttö edellyttää todentamista verkkopankkitunnuksella tai sähköisellä henkilökortilla. Yksityisyydensuojan vuoksi sähköpostia ei voi käyttää Kelan viestintään. Viestejä voidaan lähettää Kelalle online-asiakaspalvelun suojatun viestilinjan avulla.

Missä tilanteissa on sopiva soittaa Kela puhelinnumeroon tai ottaa yhteyttä muilla tavoilla?

Kelalle asiakkaat ovat aina olleet tärkeintä, siksi asiakaspalvelu toimii kaikkia ihmisiä auttaakseen. Mikäli tulee mitä tahansa kysymys tai tarvitaan lisätietoja palveluista/eduista, käytä Kela yhteystiedot jotta pyytää neuvonta Kelasta. Esimerkiksi voi tietää:

  1. kenellä on oikeutta saada opintotukea
  2. mihin menoihin toimeentulotukea voi saada
  3. tukea sairaanhoidon kustannuksiin
  4. sotilasavustuksesta asevelvolliselle
  5. työttömyysturvasta ja työllistymistä edistävistä palveluista
  6. milloin Kela maksaa elatustukea
  7. miten äitiysraha määräytyy
  8. paljonko voin saada työttömyysturvaa
  9. kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja.

Tietoja niistä kaikista aiheista, sama kuin monista muista voidaan saada sekä Kela puhelinnumerossa, että verkkopalvelussa tai palvelupisteellä. Kela on herkkä tarjoamassa palveluita sekä asiakaspalvelussa, sillä voidaan olla varmaa, että ongelmaan tai kysymykseen saa ratkaisun nopeasti ja ammattim.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Puhelutiedot