Käytä Kela puhelinnumero tai muut Kela yhteystiedot löytääkseen ratkaisun
Kela takaa sosiaaliturvaa kaikille suomalaisille
Kela, Suomen sosiaalivakuutuslaitos, tarjoaa sosiaaliturvan Suomessa asukkaille ja monille ulkomailla eläville suomalaisille heidän elämänsä eri vaiheissa. Kela perustettiin 16. joulukuuta 1937. Kela oli alussa perin nimensä mukaisesti suomalainen eläkelaitos, jonka ainoana vastuuna oli maksaa kansaneläkkeitä. Sen jälkeen Kelan toimintaa on laajennettu, monipuolistettu ja uudistettu. Eläkevakuutuslaitoksesta Kela on kehittynyt laitokseksi, joka tarjoaa kaikille sosiaaliturvan. Kela on nyt sosiaalisen suojelun toimittaja.
Kela on sitoutunut tarjoamaan erinomaista asiakaspalvelua. Joka vuosi sen asiakkaat tarkistavat Kela yhteystiedot ja tekevät noin 2 miljoonaa käyntiä asiakaspalvelun tiloihin ja ottavat yhteyttä 1,6 miljoonaa kerta Kela puhelinnumeroon.
Kela toimii parlamentin valvonnassa. Kelan hallintoa ja toimintaa valvoo 12 parlamentin nimeämää toimihenkilöä ja hallintoneuvoston valitsemaa 8 tilintarkastajaa. Kelan toimintaa hallinnoi ja kehittää hallitus, jolla on 10 jäsentä.
Millaiset tuet Kela tarjoaa asiakkaille?
Kela turvaa tuloja ja edistää väestön terveyttä ja tukee yksittäisten kansalaisten kykyä huolehtia itsestään.
- Lapsiperheet. Pienten lasten hoidon tukemiseksi Kela tarjoaa kotihoidon ja yksityisen päivähoitopaikan;
- Opiskelijat. Kela voi myöntää taloudellista tukea kokopäiväisesti opiskeleville opiskelijoille;
- Työttömät ihmiset, jotka eivät ole työttömyyskassan jäseniä tai jotka ovat täyttäneet oikeutensa rahallisiin etuuksiin, saavat Kelalta perustyöttömyysturvan;
- Eläkeläiset. Kela tarjoaa kansallisia eläkkeitä henkilöille, joiden työeläkettä tai itsenäistä ammatinharjoittamista koskeva vanhuuseläke on pieni tai olematon;
- Asevelvolliset. Kela tarjoaa varusmiesavustuksia asevelvolliselle henkilölle sekä puolisolleen ja lapsilleen;
- Asumisen edut. Kela voi myöntää henkilöille, joilla on alhaisen tulotason asumistuki, vuokrauskulujen ja omistusasumisen kustannukset;
- Sairaus. Kansallinen sairausvakuutus kattaa sairausvakuutusmaksut;
- Perustoimeentulotukea voidaan antaa yksityishenkilöille ja perheille, joiden tulot ja varat eivät kata heidän välttämättömiä päivittäisiä kulujaan;
- Vammaisuus. Kela tarjoaa vammaisille ja kroonisesti sairaille henkilöille työkyvyttömyyskorvaus tai eläkeläisten hoitovakuutus;
- Kuntoutus. Sen tarkoituksena on säilyttää ja parantaa työkyvyttömien tai vammaisten henkilöiden työkykyä sekä parantaa heidän elämänlaatuaan;
- Omaisen kuolema. Jos puoliso tai isä, äiti tai muu lapsen hoitaja kuolee, lakisääteiset perhe-eläkkeet tarjoavat taloudellisen turvan leskelle ja lapsille;
- Työnantajat. Kela korvaa työnantajalle työterveyshuollon ja terveydenhuollon kustannuksistaan, joita työnantaja mahdollisesti antaa työntekijöille.
Kela puhelinpalvelu henkilöasiakkaille on yleisin tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun
Kela asiakaspalvelu puhelimitse tarjoaa palveluja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Asiakaspalvelunumerot on järjestetty asiakkaan yhteyden ja elämäntilanteen mukaan. Kela puhelinnumerot henkilöasiakkaille ovat saatavilla arkisin 9-16:
- Asevelvollisen tuet 020 692 200
- Asumisen tuet 020 692 201
- Eläkeasiat 020 692 202
- Kela-kortti ja EU-sairaanhoitokortti 020 692 203
- Kuntoutus 020 692 205
- Lapsiperheiden tuet 020 692 206
- Maasta- ja maahanmuutto 020 634 0200
- Omaisen kuoltua 020 692 208
- Opiskelijan tuet 020 692 209
- Sairastaminen 020 692 204
- Toimeentulotuki 020 692 207
- Työttömyysajan tuet 020 692 210
- Vammaistuet ja vammaiskortti 020 692 211
- Asiakkaiden etuusasioiden faksinumero 020 634 1599
- Perintäkeskus 020 634 4940 (ma–pe klo 9–16)
- Turvakieltoasiakkaat 020 635 3500 (ma–pe klo 9–16)
- Venäjänkieliset asiakkaat 020 6344 901 (ma–pe klo 9–11 ja 12–15).
Mitkä muut Kela yhteystiedot voidaan käyttää?
Kela haluaa tarjota palveluja, jotka ovat helppokäyttöisiä, lähellä asiakkaista ja saatavilla monin eri tavoin. Palvelun tarjoaminen asiakkaiden lähellä tarkoittaa vaihtoehtoisia tapoja ottaa yhteyttä Kelaan ja laaja palveluverkko. Kelan yhteydenotto kotona tai työssä on myöskin vaihtoehto. Kela puhelinpalvelu ei siis ole ainoa tapaa saada apua asiakaspalvelusta:
- Kysy Kelasta-palstalla voidaan kysyä mistä tahansa aiheesta. Kelan asiantuntijat helposti ja nopeasti vastaavat kysymyksiin. Myös on mahdollista löytää vastauksen selaamalla sivua;
- kaikki asiat on helppoa hoitaa Kelan työntekijän kanssa palvelupisteellä, joita on 182 koko Suomessa. Yleensä palvelupisteet ovat avoinna arkisin kello 9-16, mutta jotkut voivat palvella vain tiettyinä aikoina. Tarkista pisteiden yhteystiedot ja aukioloajat voidaan haulla kela.fi/palvelupisteen-haku
- jos tarvitaan lähettää paperihakemukset tai liitteet postitse, täytyy tarkistaa mihin vakuutuspiiriin asiakkaan kunta kuuluu ja sitten lähettää kirjeen. Tutustua postiosoitteisiin voidaan sivulta kela.fi/postiosoitteet
- verkossa voidaan varata aikaa Kelan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun;.
- jos Kela palvelunumeroissa on jono eikä ole aikaa odottaa, voidaan jättää soittopyynnön. Kun Kela soitetaan asiakkaille, puhelu tulee Kela numerosta 020 692 219 tai 020 634 161;
- Kela asiointipalvelu verkossa on saatavilla aina, pitää vain kirjautua siihen tunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Ovatko Kela palvelunumerot työnantajille samat, kun henkilöasiakkaille?
Kun asiakkaat ottavat yhteyttä Kelaan, he voivat valita tapa, joka sopii parhaiten heidän tilanteisiin. Kelan palvelut ovat saatavilla verkossa, puhelimitse ja paikallisesti asiakaspalvelupisteiden kautta. Työnantaja asiakkaat voivat ottaa yhteyttä Kelaan neljällä eri tavalla: työnantajien asiointipalvelu, Kela chatissa, työnantajalinja ja työterveyshuollon korvausneuvonta.
- Kela puhelin palvelee arkisin klo 9–16 numerossa 020 692 241;
- Työterveyshuollon korvauksiin liittyviin kysymyksiin työnantajat saavat vastauksia alueellisista korvaushakemusten käsittelypaikoista kela.fi/yhteystiedot-tyoterveyshuolto
- Kelan kansainvälisten asioiden keskus palvelee numerossa 0206340200;
- Työnantajien chatti palvelee arkisin kello 9-15. Siinä voi saada tietoja yleisistä aiheista, mutta yksittäisiin asioihin parempaa soittaa puhelimitse tai käydä palvelupisteellä;
- Työterveyshuollon linjauskysymykset saa kysyä numerossa 02063411. Jos on tarve käsitellä hakemuksia, sitä voi tehdä käsittelypaikoissa. Niiden yhteystiedot löydetään kela.fi/yhteystiedot-tyoterveyshuolto.
Ota yhteyttä Kela asiakaspalveluun myös sosiaalisessa mediassa
Kelaan on monta tapaa ottaa yhteyttä ja yksi niistä on sosiaaliset mediat. Kelan sivulla on helppoa sekä saada ammattimaita apua että tietää enemmän palveluista ja erilaisista ehdotuksista, saada mielenkiintoisia vinkkejä ja monta muuta. Seura Kela:
- Kela Fpa Facebookissa www.facebook.com/kelafpa
- Kela Opintotuki Facebookissa www.facebook.com/opintotuki
- Kela-Kerttu www.facebook.com/kelakerttu
- Youtube www.youtube.com/user/Kelakanava
- Twitter twitter.com/kela_uutiset
- Linkedinwww.linkedin.com/company/kela
- Instagram www.instagram.com/kela_fpa.
Kenelle Kela puhelinpalvelu parhaiten sopii?
Puhelinasiakaspalvelu on suosituin tapa ottaa yhteyttä Kelaan. Se on helppoa ja nopea ja sopii sille asiakkaille, joilla ei ole tietokonetta tai jotka eivät tottuneet asioida internetissä. Kun suuri osa Kelan asiakkaista on eläkeläiset ja heille voi olla vaikea matkustaa pitkään, puhelinsoitto on paras vaihtoehto. Lisäksi puhelimella voidaan ratkaista kaikki ongelmat, hakemuksen täydentämisestä muutoksen ilmoittamiseen.
Kela asiointipalvelu verkossa auttaa asiakkaita saada tuloksen nopeammin
Yhä useammin on mahdollista käsitellä Kelaan liittyviä asioita verkossa, kun se sopii parhaiten asiakkaalle. Asiakkaat voivat käyttää laskimia arvioimaan, onko heillä oikeus etuihin ja mikä etuuden määrä olisi.Online-asiakaspalvelun kautta on mahdollista:
- hakea etuudet lapsiperheille
- hakea työttömyysetuus
- tarkistaa hakemuksia
- tarkastella Kelalta saamia kirjeitä tai päätöksiä
- hakea opinto- tai perustoimeentulotuen
- tarkistaa tai vaihtaa maksutiedot jne.
Palvelun käyttö edellyttää todentamista verkkopankkitunnuksella tai sähköisellä henkilökortilla. Yksityisyydensuojan vuoksi sähköpostia ei voi käyttää Kelan viestintään. Viestejä voidaan lähettää Kelalle online-asiakaspalvelun suojatun viestilinjan avulla.
Missä tilanteissa on sopiva soittaa Kela puhelinnumeroon tai ottaa yhteyttä muilla tavoilla?
Kelalle asiakkaat ovat aina olleet tärkeintä, siksi asiakaspalvelu toimii kaikkia ihmisiä auttaakseen. Mikäli tulee mitä tahansa kysymys tai tarvitaan lisätietoja palveluista/eduista, käytä Kela yhteystiedot jotta pyytää neuvonta Kelasta. Esimerkiksi voi tietää:
- kenellä on oikeutta saada opintotukea
- mihin menoihin toimeentulotukea voi saada
- tukea sairaanhoidon kustannuksiin
- sotilasavustuksesta asevelvolliselle
- työttömyysturvasta ja työllistymistä edistävistä palveluista
- milloin Kela maksaa elatustukea
- miten äitiysraha määräytyy
- paljonko voin saada työttömyysturvaa
- kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja.
Tietoja niistä kaikista aiheista, sama kuin monista muista voidaan saada sekä Kela puhelinnumerossa, että verkkopalvelussa tai palvelupisteellä. Kela on herkkä tarjoamassa palveluita sekä asiakaspalvelussa, sillä voidaan olla varmaa, että ongelmaan tai kysymykseen saa ratkaisun nopeasti ja ammattim.