Ottaakseen yhteyttä Trafi asiakaspalveluun käytä Trafi yhteystiedot ja valitse sopivin
Trafi on liikenneturvallisuuden vartija
Liikenneturvallisuusvirasto, eli Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää ympäristöystävällisiä kuljetusratkaisuja sekä hoitaa sääntely- ja valvontatehtäviä kaikilla liikennemuodoilla. Liikenteen alalla Trafin toiminta kattaa kuljettajat, liikenteenharjoittajat ja ajoneuvot kaikista liikennemuodoista.
Trafi on myös aktiivinen jäsen eri kansainvälisissä kuljetusorganisaatioissa. Trafi tuottaa korkealaatuisia palveluja kansalaisille ja yrityksille. Trafi asiakaspalvelun avulla sekä henkilöasiakkaat että yritysasiakkaat voivat hoitaa kaikki asiat ja saada tukea ja apua.
Trafin palveluita tuotetaan useissa paikoissa ympäri Suomea. Jos tarvitaan löytää palvelupisteen, vain käytä Trafi yhteystiedot ja ne helposti löydetään.
Suomessa paitsi päätoimipaikka, joka on Helsingissä, on monta aluetoimipaikkaa: Trafi Oulu, Trafi Turku, Trafi Tampere, Trafi Joensuu ja vielä enemmän kuin kymmenen.
Mitkä palveluita Trafi tarjoaa sen asiakkaille?
Trafi huolehti liikenneturvallisuutta sekä teillä, että merellä ja ilmailussa. Trafin toiminta alaan kuuluu ilmailu, merenkulku, raideliikenne, tieliikenne ja veneily. Sen asiakkaina ovat sekä yksityiset, että yritykset, ja molemmat asiakasryhmät saavat korkealaatuisia palveluita ja turvan varmuutta.
Trafin tehtäviä ovat muun muassa:
- myöntää tarvittavia lupia, määräyksiä, hyväksyntöjä ja päätöksiä sekä valmentaa liikennesektorin oikeudelliset säännöt;
- järjestää tutkimuksia, käsittelee liikennealan verotusta ja rekisteröintiä sekä tarjoaa luotettavia tietopalveluja;
- valvoo liikennemarkkinoita sekä liikennejärjestelmää koskevien sääntöjen ja määräysten noudattamista;
- osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön;
- varmistaa kuljetusjärjestelmän toimivuuden jopa hätätilanteissa ja normaalien toimintojen häiriintymisen yhteydessä;
- luo mahdollisuuksia älykkään liikenteen innovatiiviseen kehittämiseen;
- tiedottaa yleisölle liikenteeseen liittyvistä valinnoista.
Mitkä Trafi yhteystiedot käyttää tietyissä tilanteissa?
Trafi tarjoaa palveluita koko Suomessa monille ihmisille. Jokainen asiakas voi helposti saada apua tai neuvonta asiakaspalvelussa. Siihen voi ottaa yhteyttä monilla eri tavoilla: puhelimitse, sähköpostitse tai vaikkapa verkkosivulla.
- Trafi asiakaspalvelu puhelinnumero on 029 534 5000 ja se on palvelemassa arkisin kello 8-16:15;
- Trafi chat-palvelussa, joka on saatavilla arkisin kello 10-20, on helppoa saada ohjeistusta ja apua kaikissa tilanteissa;
- Jos tarvitaan saattaa asian vireille, pitää kirjoittaa kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@trafi.fi, kaikki vaatimukset sellaisille kirjeille on selitetty sivulla https://www.trafi.fi/trafi/yhteystiedot/asian_vireille_saattaminen
- Trafiin voidaan lähettää sähköpostiviesti. Ohjeet salatun viestin lähettämiseen voidaan tarkistaa sivulla https://www.trafi.fi/trafi/yhteystiedot/salatun_sahkopostin_lahettaminen
- Kysymykset verotuksesta on parempaa kysyä numerossa 0295345125 arkisin klo 8-18, jos aihe koskee ajoneuvoveroa. Kysymyksiin autoverosta ja polttoainemaksuista vastataan numerossa 0295345128 arkisin klo 13-15;
- Ajoneuvojen rekisteröinti hoidetaan sekä katsastustoimipaikoilla että puhelimitse. Ajoneuvojen rekisteröinti ja rekisterikilpiasiat numerossa 0295345100 arkisin kello 8–16:15 ja koenumerotodistus-, vientirekisteröinti- ja diplomaattirekisteröintiasiat numerossa 0295345000 (vaihde) arkisin 8–16:15;
- Ajovarman valtakunnallinen asiakaspalvelu auttaa numerossa 075 323 9999 arkisin kello 8-15:45;
- Ajokorttiin, kuljettajatutkintoon, tiellikenteen henkilölupiin liittyvissä asioissa soita Trafi puhelinnumeroon 0295345113 arkisin kello 8-16.15;
- Liikenneluvat-asioissa käytä numero 0295345181 (arkisin 8-16:15) tai lähetä sähköpostiosoitteeseen liikenneluva@trafi.fi;
- Tietopalvelu ja tietojenluovutuskiellot 0295345100 arkisin 8-16.15;
- Vesikulkuneuvojen tietopalvelu on saatavilla numerossa 029 534 5160 arkisin 8-16:15;
- Vesikulkuneuvojen rekisteröinti hoidetaan numerossa 0295345160 arkisin kello 8-16:15;
- Ilma-alusten rekisteröinti- ja kiinnitysasiat voidaan hoitaa puhelimitse 029534633 arkisin 12-14, tai sähköpostitse ilmaalusrekisteri@trafi.fi;
- Trafi asiointi palvelussa voidaan sekä tarkistaa omat tiedot ja tilanteet, sekä hoitaa monta asiaa, kuten ottaa ajoneuvon liikennekäyttöön;
- Trafi laskuosoitteeseen ja muihin tarvittaviin tietoihin laskusta voidaan tutustua sivulla trafi.fi/trafi/yhteystiedot/laskutusosoite.
Trafi asiakaspalvelu on valmis auttamaan suosituimmissa sosiaalisessa mediassa
Vaikka sivut sosiaalisessa mediassa eivät yleensä ole yhtiön virallisen asioinnin kanava, enemmän ja enemmän ihmisiä käyttävät niitä saadakseen vastauksia ja apua. Ihmiset
voivat osallistua keskusteluun kommentoimalla päivityksiä, kirjoittamalla seinälle tai lähettämättä yksityisviestejä. Sivut ovat tarkoitettu Trafin toimintaan ja sen toiminta-alueeseen liittyviin uutisiin, kommentteihin ja kysymyksiin.
Seura Trafin uutisia, tarjouksia ja päivityksiä voidaan suosituimmassa sosiaalisessa mediassa:
- Facebook facebook.com/pg/Trafi.Finland/about
- Twitter twitter.com/Trafi_Finland
- Instagram instagram.com/trafi_finland
- Youtube youtube.com/user/TrafiViestinta.
Mitä pitää tietää soittaessa Trafi puhelinnumeroon?
Soitto asiakaspalveluun on aina ollut suosituin tapa ottaa yhteyttä. Se on helppo ja nopea, siksi monet asiakkaat käyttävät sitä. Puhelinpalvelu auttaa tietyissä tilanteissa, ei sillä voidaan hoitaa kaikki mahdolliset asiat. Ennen soittoa on parasta kiinnittää huomioita seuraaviin yksityiskohtiin, jotta puhelu oli mukava ja ongelmaton.
- kaikki puhelut tallennetaan, se kehittää palvelun laadun ja estää hankaluudesta ja väärinkäsityksistä;
- puhelimessa saa valita kieli, asiakkaita palvellaan kolmella kielellä – suomea, englantia ja ruotsia;
- vastausaika tavoite on alla puoli minuuttia;
- puhelimessa on mahdotonta saada hallintopäätöstä asiasta, vaan opastusta ja neuvontaa asian hoitamiseen ja palvelun tai tiedon etsimiseen;
- puhelinpalvelussa voidaan esimerkiksi tilata uuden verolipun, kysyä sähköisen rekisteröinnin tapahtumista, muuttaa veron etäisyyttä jne.;
- vastaukset perustuvat vain niihin tietoihin, jotka asiakas puhelun aikana esittänyt. Jos joitakin tietoja oli väärin, asiakaspalvelussa annetut tiedotkin voivat olla väärin, siksi pitää hyvin miettiä aiheesta ja valmistaa mahdolliset tarvittavat tiedot.
Trafi chat vastaa kysymyksiin tai ohjaa oikeaan asiointikanavaan
Trafi chat-palvelu on todella helppo tapa saada ohjeistusta oikeaan palveluun tai asiointikanavaan. Chat on avoinna maanantaista perjantaihin 10-20 ja on näkyvissä verkkosivuston oikealla alapuolella niillä sivuilla, joilla asiakaspalvelu voi ohjata asiakkaita. Jos chat ei näky, se tarkoittaa, että palveluaika on loppunut ja se on suljettu.
Kun avataan chattia, siellä näkyy aiheet, joista asiakas valitsee tarvittavan ja chatti ohjaa ammattimaiselle, joka helposti ja nopeasti auttaa. On muutama tärkeää asiaa, jota pitää muista ennen chat käyttöä:
- kaikki keskustelut tallennetaan ja niiden säilytysaika on 2 vuotta;
- asiakkaat voivat asioida suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi;
- chattia voidaan käyttää tabletilla, tietokoneella ja mobiililaitteilla;
- chat ei toimi sivuilla, jotka vaativat asiakkaiden tunnistautumista;
- voidaan lähettää asiakirjan liitteitä ja Trafin asiantuntijat kommentoivat niitä;
- tarvittaessa tai halutessa chat keskusteluja on mahdollista lähettää asiakkaan sähköpostiin;
- chatissa on mahdotonta saada päätöstä asiassa, vain apua ja neuvontaa asioiden hoitamiseen.
Lähetä sähköpostiviesti, jos ei tarvita välittömästä vastausta
Sähköposti asiakaspalvelu sopii hyvin silloin, kun ei ole tarvetta saada vastausta heti. Sähköposti usein käytetään yhteyskanavana myös silloin, kun halutaan saada jotkut asiakirjat tarkistettuina tai kommentoituina. Myös sähköpostitse on helpompaa asioida kun ollaan ulkomailla ja on vaikea soittaa asiakaspalveluun Suomessa aikaeron vuoksi.
Kuin muut puhelut ja keskustelu, kaikki sähköpostikeskustelut tallennetaan ja säilytetään. Yleensä vastaus viestiin tulee 1-3 arkipäivän kuluessa. Siis siinä tapauksissa, kun tarvitaan vähän nopeamman vastauksen tai neuvon, parasta soittaa asiakaspalveluun tai ottaa yhteyttä chatin kautta.
Trafi asiointi auttaa hoitamaan asiat verkossa ilman odotusta
Trafi asiointi on kutsuttu nopeimmaksi ja helpoimmaksi tavaksi hoitaa asiakkaiden asiat tai saada lisätietoja. Yleensä pyydetään asiakkaita ensisijaisesti asioida Trafi sähköisissä palveluissa.
Trafi asiointipalvelut ovat saatavilla osoitteessa asiointi.trafi.fi. Tämä sivusto ohjaa asiakkaita eteenpäin käyttämään palveluita. Asioinnissa on mahdollista hoitaa todella monta erilaista asiaa ilman yhteydenottoa asiakaspalveluun, ilman odotusta ja kustannuksia. Jotkut palvelut toimivat ilman tunnistautumista, mutta yleensä asiakkaiden pitää tunnistautua Valtionhallinnon yhteisellä Suomi.fi-tunnistuksella.
Tämän palvelun avulla voidaan esimerkiksi:
- tilata uuden ajokortin
- ilmoittaa ajoneuvo liikennekäyttöön
- tehdä uuden ajoneuvon ensirekisteröinnin
- tilata ajoneuvolle uuden rekisteröintitodistuksen
- rekisteritunnuksella voidaan katsoa ajoneuvon tekniset tiedot ja verot
- ilmoittaa aluksen/veneen katsastuspuutteet korjatuiksi
- lomakkeella voidaan ilmoittaa osoitteenmuutoksesta
- Oma asiointi -palvelussa asiakkaat voivat tarkistaa omat kuljettajatietoja, tulostaa ajokorttiotteen sekä tarkistaa ammattipätevyystiedot jne.
Mihin kysymyksiin asiakaspalvelu voi vastata?
Trafi asiakaspalvelussa on mahdollista saada vastauksia kaikkiin liikenteen liittyviin kysymyksiin. Ei ainoastaan asiakaspalvelun avulla voidaan saada vastaukset, mutta myös verkostossa luodulla sivulla trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya.
Tässä sivussa on kootut suosituimmat kysymykset, jotka asiakkaat voivat tarkistaa ja löytää tarvittavat tiedot. Esimerkiksi voidaan helposti tietää enemmän:
- Missä voidaan rekisteröidä veneen ja paljonko se maksaa?
- Milloin ajoneuvoon pitää vaihtaa kesä-/talvirenkaat?
- Mitä tehdä, jos sai virheellisen ajokortin?
- Saako suomalaisella ajokortilla ajaa toisessa maassa?
- Onko junalla turvallista matkustaa ukonilmalla?
- Pitääkö myös vuokraveneet veneet rekisteröidä?
- Miten tehdään luovutusilmoituksen?
- Tarvitaanko maatilaa ajoissa ammattipätevyyden?
- Mistä tiedetään, onnistuiko sähköisessä palvelussa tehty rekisteröinti?
- Mistä autoista ajoneuvoveroa maksetaan? jne.
Tässä sivussa on vastaukset yleisiin kysymyksiin. Mutta jos tarvitaan apua tietyssä yksityisessä tilanteessa, on parempaa ottaa yhteyttä Trafi asiakaspalveluun ja pyytää apua ammattilaiselta, joka helposti auttaa asiakkaan tiedon ja tilanteen perusteella.
Tietääkseen enemmän turvallisesta liikenteestä, saadakseen neuvonta tai lisätietoja, tai missä tahansa asiassa käytä Trafi yhteystiedot ja ajaa turvallisesti.